Link building is van essentieel belang als u hoger in Google wilt komen te staan met uw website. Zoekmachine optimalisatie van uw website door middel van sterke teksten, een goede interne link en pagina structuur en een technisch sterke en snelle website zijn van groot belang voordat u gaat link builden. Als alle interne factoren in orde zijn is het eenvoudiger om uw website met kwalitatieve links hoger in Google te laten scoren.

Link building toen en nu

Google heeft de spelregels in Mei 2012 drastisch gewijzigd. De pinguin update heeft ervoor gezorgd dat bepaalde manieren waarop men voorheen aan link building deed werden bestraft. Links op linkpagina´s, irrelevante links en linkspam en teveel blogroll links kregen ineens een negatief effect op de positie van een website in de zoekresultaten.  Een aantal websites hadden een tijd lang bepaalde trucjes uitgehaald die ineens genadeloos werden bestraft door Google. Ineens waren zij al hun zoekmachine verkeer kwijt.

Hoe pas je goede linkbuilding toe? Zie hieronder essentiële eigenschappen van een succesvolle linkbuilding campagne!

  • Bestraft worden kunt u voorkomen. U dient daarbij op een aantal zaken te letten. Indien u een sterk linkprofiel wilt opbouwen zijn de volgende factoren van groot belang:
  • Zorg voor een gevarieerd linkprofiel. Links van blogs, websites, social media en forum posts.
  • Kwaliteit boven kwantiteit. Een goede link is een relevante link van een gerelateerde pagina.
  • Zorg voor een begeleidende tekst. En indien de mogelijkheid er is voor een afbeelding met de zoekterm in de alt en title tag.
  • Een constante hoeveelheid aan inkomende links is beter dan heel veel in een keer. Dit staat verdacht en kan bestraft worden.
  • Presenteer jezelf als expert binnen je branche. Schrijf interessante artikelen en publiceer ze op blogs van hoge kwaliteit.
  • Wissel niet teveel links uit van jouw website naar en andere website en weer terug. Het is beter om een apart domein voor dit soort links te nemen.
  • Gebruik het woord waar u op gevonden wilt worden in de linktekst of in de beschrijvende  tekst. Zo komt u hoger in Google te staan op dat voor u zo belangrijke woord.